Grenland Veteranvogn Klubb

LMK Nytt 2025

03.08.2024 kl. 12:00

Kjære alle klubber,

Det har lenge vært ytret ønske om et gjenopplivet LMK-Nytt.

Vi prøver å sprite litt liv i det, og håper det faller i smak! Har du innspill? Send dem direkte til meg på jorgen@lmk.no.

Det går så det suser om dagen, og vi er glade for at forslag 126 S har falt i Stortinget. Vi håper at Fremskrittspartiet i fremtiden vil lytte til fagmiljøet når de legger frem potensielt ødeleggende forslag. Vi jobber fortsatt med mange andre politiske saker, og følger saken om ELV tett gjennom FIVA, som er den mest oppegående kjøretøyorganisasjonen i verden. Det er ingen hemmelighet at det skuffer når nok en NTP ikke inkluderer kulturarv, noe man burde kunne forvente av den med desidert størst ansvar for kulturarv i vår sektor. I mai deltok LMK på OFV sitt frokostmøte om NTP, der mange sentrale aktører i bransjen og topp-politikere var til stede. Dette var en viktig arena for å treffe både beslutningstakere og andre interesseorganisasjoner som jobber for gjennomslag. Vi fortsetter arbeidet for at kulturarv skal inn i NTP.

I mai deltok vi også på Vegdirektørens frokostmøte om grønn asfaltproduksjon. Et veldig interessant tema, som for oss viser at det ikke er "kulturarven" det skal kuttes i. Her finnes det mange andre grønnere alternativer - som ikke går på bekostning av historiske kjøretøy. Deretter hadde LMK et foredrag om vårt virke for styret til Kulturminnefondet. Det er veldig viktig å oppfordre alle til å søke støtte til bevegelige kulturminner. Ordningen har i dag et skremmende fall i søknader.

Vi oppfordrer alle til å kontakte Kulturminnefondet ved spørsmål om ordningen og hvordan man søker. La oss jobbe sammen for å bevare vår verdifulle kulturarv!

Noe nyttig informasjon:

 

LMK status per 30.7.2024

 LMK har nylig tatt inn Gammeltraktorens Venner som nytt medlem. Foreningen har over 2500 medlemmer og jobber hovedsakelig mot det landsbrukstekniske. LMK teller nå 157 kjøretøyklubber og over 50 000 medlemskap. Det er veldig mye å spare ved å være tilsluttet LMK, se våre medlemsfordeler på lmk.no, for ikke å nevne støtten til det politiske arbeidet.

 Vi er stadig på jakt etter folk som vil engasjere seg i viktige saker for forbundet. Dette kan være i komitéarbeid som internasjonalt arbeid, kunnskapsarbeid, teknisk eller annet. LMK har i alle år vært tuftet på en administrasjon og et styre, men i dag har organisasjonen utvidet seg med et lite knippe komiteer som bistår bevegelsen på spesifikke problemstillinger. Disse komiteene må styrkes for at vi skal kunne møte fremtidens utfordringer på en effektiv og god måte. Ta kontakt med oss om du er interessert i å engasjere deg i en komité eller kanskje skape en ny.

 

 LMK er tydelig - 30 års grensa skal bestå!

 Det er klart mange som ønsker lavere avgifter på sin slitne bruksbil, men at Fremskrittspartiet ikke tør å si at de vil ha lavere avgifter for kjøretøy mellom 20-29 år er litt snodig. De har funnet en genial idé: de kan foreslå at veterangrensen blir redusert til 20 år for å oppnå nettopp lavere avgifter. De forsvarer det så med at mange entusiaster blir inkludert - 12 000 kjøretøy ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Men forslaget gjelder alle kjøretøy, ikke bare de entusiastene som Fremskrittspartiet sikter til..... Så for å bryte opp litt:

 

- 158 000 Personbiler 20-29 år

- 292 000 Personbiler, varebiler, bobiler mm. 20-29 år

- 428 000 Personbiler, varebiler, bobiler, MC mm. 20-29 år

Statistikk fra Statens Vegvesen. 

 

Ved en enkel utregning på laveste sats trafikkforsikringsavgift, betyr dette et inntektstap på over 1 milliard i året for staten. Men hvorfor bryr LMK seg om hva staten tjener? Jo, det er fordi de har et budsjett som skal gå opp. Hvis vi blir en større gruppe med mange goder, vil man til slutt måtte se etter nye inntjeningsmuligheter. I dag er vi ca. 300 000 registrerte veterankjøretøy, med dette forslaget øker vi det med 428 000 kjøretøy. En byråkrat vil lett kunne si at man da skal ta igjen "det tapte" ved å innføre en generell avgift for alle kjøretøy med forbrenningsmotor. - Det kan forsvares med ordet "Klima".

LMK er derfor ikke enig i at forslag 126 S er en fordel for veterankjøretøymiljøet.

 

 LMKs internasjonale komité har vært i møte med Statens Vegvesen.

Temaene var teknisk og internasjonalt arbeid med historiske kjøretøy. I tillegg til Geir og Jørgen var også Trygve Krogsæter fra LMKs tekniske komité invitert. Møtet var veldig konstruktivt og viktig for LMK, da det hjelper oss å knytte tettere bånd til Statens Vegvesen.

La meg fortelle litt om FIVA og hvorfor deres arbeid er så viktig for oss. FIVA, eller Fédération Internationale des Véhicules Anciens, er den globale organisasjonen som jobber for å bevare historiske kjøretøy. De er vår viktigste allierte når det gjelder å fremme og beskytte interessene til både kjøretøyene og eierne deres. Deres innsats er avgjørende for å sikre at våre elskede kjøretøy får den anerkjennelsen de fortjener og kan brukes i fremtiden.

LMK-forsikring.

 

Det er veldig viktig for oss at dere promoterer LMK-forsikringen. Dette er en av de beste medlemsfordelene i LMK, og den bidrar også til at forbundet står sterkere i det politiske arbeidet. Vi oppfordrer klubbene til å spre informasjon om forsikringen til sine medlemmer. LMK-forsikringen gir også rabatter på øvrige forsikringer som hus, innbo osv. I tillegg gir forsikringen det enkelte medlem en ekstra beskyttelse, da vi som forbund bistår dersom uhellet skulle være ute og det blir noe trøbbel med skadeoppgjøret.

 

LMKs sentrale kjøretøyregister. 

 

Vi oppfordrer alle til å spre informasjon om vårt sentrale kjøretøyregister og til å melde seg inn. Dette registeret er en viktig ressurs for å bevare og dokumentere historiske kjøretøy i Norge. Ved å registrere kjøretøyene deres bidrar medlemmene til å styrke vår felles kulturarv og sikre at disse verdifulle kjøretøyene blir bevart for fremtiden. Les mer og meld deg inn på lmk.no.

 

Oslo Motor Show 2024

 

Oslo Motor Show 2023 ble en knallsuksess for forbundet, vi har aldri opplevd så mye engasjement. Vi inviterte også sammen med en annen bilorganisasjon samferdselsministeren, en invitasjon han gledelig tok i mot. Det ble en hyggelig omvisning og statsråden likte vår "retro" stand.

I år blir det enda bedre, så kom en tur innom da vel!

Norgesløpet 2024

 

Det arbeides nå med en ny løsning for å gjøre Norgesløpet enklere å gjennomføre, hvor StyreWeb spiller en viktig rolle. Målet er at arrangører enkelt kan bla tilbake i arkivet for å få inspirasjon til å arrangere sitt eget Norgesløp. Les mer om treffet i år og se bilder fra arrangementet på lmk.no.

Vi gleder oss til Sandefjord i 2025!

 

 LMK i møte med energiminister Terje Aasland

 Vi har nylig hatt et viktig møte med energiministeren, hvor vi diskuterte betydningen av å ha et drivstoff som ikke skader historiske kjøretøy. Energiministeren støttet våre bekymringer, og vi fikk bekreftet at dette er en sak som blir tatt seriøst på høyeste nivå. Dette møtet var avgjørende for å sikre at historiske kjøretøy kan fortsette å bruke drivstoff som ikke er skadelig for dem, og det styrker vårt arbeid for å bevare vår bilkultur og vårt tekniske kulturminne.

 

Frivillig veteranbiltest – tilbud hos NAF og Viking Kontroll.

 

Som følge av at stadig flere veteranbiler blir såkalt «bevaringsverdige», innebærer dette fritak fra PKK når de fyller 50 år, eller lavere frekvens av PKK allerede fra de passerer 30 år. Ansvaret for teknisk tilstand og vedlikehold blir derfor i enda større grad hos eieren. I samarbeid med LMK har både NAF og Viking Kontroll utviklet frivillige veteranbiltester, slik at noen kan kontrollere at ting er slik det bør være. LMK har også utviklet et egenkontrollskjema, nyttig vår og høst når kjøretøyet tas ut fra eller settes bort til lagring. Det er alltid en hel del ting som bør kontrolleres dersom man skal ha en problemfri sesong med fokus på din egen og andres sikkerhet.

 

Vi ønsker alle medlemmer en fortsatt fin sommer.

LMK