Grenland Veteranvogn Klubb

Motorsport samarbeid mellom LMK og KNA

03.08.2024 kl. 12:00
LMK sikrer motorsportutøverne i LMKs klubber gjennom samarbeid med KNA.

Litt om bakgrunnen;

For noen år siden hadde LMK en kartlegging omkring utøvelsen av motorsport innen LMKs klubber og medlemsmasse. Det ligger svært mye historie og kultur i bilsporten, og miljøet blant LMKs klubber viste seg å være større enn først antatt. Racing, rally og PO-løp har dannet grunnlaget for mye av den entusiasmen som ligger til grunn for og utgjør dagens motorhistoriske miljø. I utlandet er dette en voksende bevegelse og bidrar i voksende grad til å holde den rullende kulturarven levende.

Organiseringen av motorsporten.

Motorsport (konkurranser) gjennomføres hovedsakelig av klubber tilsluttet Norges Bilsport Forbund (NBF - bil og gokart) eller Norsk Motorsport Forbund (NMF - motorsykkel, snøscooter, båt og RC).

Det er FiA som er den internasjonale motorsport-organisasjonen for bil og gokart, og KNA er FiAs norske representant. For motorsykkel er det for eksempel FiM som er den internasjonale organisasjonen og NMF som er den norske representanten. Dette er i prinsippet likt den vanlige organiseringen av nærmest all idrett, herunder fotball, ski m.fl.

NBF er et forbund etablert av KNA med det formål å «forvalte» norsk bilsport. Det vil si å håndtere regelverk, sikkerhet, forsikringer (lisenser), godkjenning av baner, koordinering av løp/terminlister og utdanning av sentrale tillitsvalgte som f.eks. løpsledere, juryledere m.m.

Motorsport i sin videste betydning favner om alt fra lek og moro med kjøretøyer, banedager med kjøring, regularity, autoslalom m.m. og til nasjonale motorsport-mesterskap og internasjonal toppidrett. For motorsporten og alle interesserte, er det generelt sett viktig at sikkerheten ivaretas og at den opplevde ulempen for andre minimeres.

Sikkerhet, tilbud og kompetanse er viktigst for LMK.

For LMK har alltid trafikksikkerhet og ansvarlighet omkring utøvelsen av vår virksomhet stått i høysetet. Dette er også viktige faktorer i vurderingen av hvem vi ønsker å samarbeide med - nasjonalt og internasjonalt. For noen år siden var det mange synspunkter omkring veien videre etter en endring av bilsportforskriften, som åpnet opp for nye aktører på markedet i tillegg til de etablerte. LMK sammen med flere bidro til stiftelsen av en ny motorsportorganisasjon i 2022, men det viste seg å være et stort sprang mellom teori og praksis. Sikkerhet ved baneanlegg, kompetanse, erfaring og andelen arrangementer og utøvere, viste raskt at et slikt prosjekt var meningsløst og langt fra LMKs kjernedrift og fokusområder. LMK valgte derfor å trekke seg ut av dette og heller slutte opp om det etablerte miljøet i regi av Norges Bilsportforbund (NBF). Etter LMKs vurdering ivaretar NBF våre medlemmers interesser på en best mulig måte på alle nivåer.



Viktig å sikre et tilbud for medlemmene i LMK.

Tidligere har medlemmene i LMKs klubber hatt et tilbud om å løse utøverlisens i NBF gjennom LMK. Omorganiseringer i NBF har gjort at denne muligheten har bortfalt. Dette innebærer at utøverne må være personlig medlem i en klubb tilknyttet Kongelig Norsk Automobilklub (KNA), Norsk Motor Klubb (NMK) eller Frittstående Motor Klubber (FMK), som til sammen utgjør «eierstrukturen» i dagens NBF. Fra LMK sitt ståsted har det derfor vært viktig å etablere en knytning inn til en førerlisens, dagslisens o. l i NBF-systemet uten medlemskap i noen av de tre overnevnte organisasjoner. Vi i LMK har tro på at en enkelhet og tilgjengelighet vil bidra til å skape trygge rammer og faktisk aktivitet og glede.

Hvor er det naturlig å søke en slik tilgang?

KNA er landets første og eldste bilorganisasjon og ble grunnlagt allerede i 1907. KNA har skrevet bilhistorien i Norge, og en av landets eldste veteranvognklubber, Norsk Veteranvogn Klubb (NVK) hadde nettopp sitt utspring fra KNA ved dannelsen i 1952. Samarbeidet mellom de to klubber/organisasjoner er fremdeles tett og nært, og de har blant annet stått sammen i prosessen rundt det motorhistoriske miljøet på Tyrigrava utenfor Oslo, et av Norges mest levende miljøer p.t. for bilhobby, MC og veterankjøretøy. NVK igjen var med på å danne LMK i 1979. På Tyrigrava møtes 20 000 kjøretøyentusiaster årlig. KNA har beviselig vært en del av norsk bilhistorie, og KNA ble forbundet til FIA allerede i 1908. LMK igjen samarbeider internasjonalt tett opp mot den internasjonale veterankjøretøyorganisasjonen FIVA, som igjen har tette forbindelser til FIA. Dette blir tunge argumenter på vektskålen for hvor LMK naturlig skal søke samarbeid. KNA representerer FIA i Norge mens LMK på sin side utgjør FIVA, og all logikk tilsier at det internasjonale samarbeidet også bør forankres nasjonalt i større grad enn hva som har skjedd hittil. KNA stod også for dannelsen av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) og senere Trygg Trafikk, to organisasjoner hvor LMK er aktivt deltagende i.

KNA og LMK har funnet en løsning for motorsportutøverne i LMKs klubber.

KNA sammen med LMK har funnet en praktisk løsning som sikrer en enkel og rimelig tilgang til NBF-systemet. For 200,- årlig kan alle utøvere i LMKs klubber tegne et direkte assosiert medlemskap i KNA, som sikrer full tilgang til utøverlisenser hos NBF. Dette helt uavhengig av om klubben har noen knytning mot NBF eller KNA. Les mer om dette på lmk.no hvor lenker og aktuelle QR-koder fremkommer.

Med dette har igjen LMKs medlemmer muligheten til å delta på arrangementer og utøve motorsport uten fordyrende mellomledd og kompliserte løsninger. Sikkerhet og ansvarlighet blir ivaretatt på en best mulig måte, og kanskje er dette starten på et av flere samarbeidsformer mellom to av landets største kjøretøyorganisasjoner?