Nytt fra LMK
10/20.
Verden går videre.
2020 har tidligere blitt beskrevet som «det tapte
året». Til tross for mange avlysninger, er det likevel mye aktiviteter rundt om
i landet. Gode rutiner med håndvask/sprit og nødvendig avstand har gjort at
mange arrangementer likevel har funnet sted, til tross for situasjonen vi
befinner oss i. Mange arrangementer er avholdt utendørs, og det har kanskje
også vært redningen. Utfordringene blir kanskje mer synlige med vinter og få
muligheter til utendørs aktiviteter.
LMK har også mottatt få tilbakemeldinger om at
klubber sliter økonomisk, som en følge av pandemien. Det ble tidlig etablert
gode støtteordninger gjennom Lotteri- og Stiftelsestilsynet, og heldigvis ble
disse forlenget da man så hvor langvarig dette faktisk ble. Mange klubber har
søkt, og denne prosessen har gått greit.
Nå skal det vel også sies at redusert aktivitet
også kan ha medført besparelser i form av færre utgifter. Langtidseffekten av
dette dersom pandemien trekker ut i tid, er det få som vet. Derfor er det beste
du som medlem i en klubb kan gjøre for nettopp din klubb, er å fornye
medlemskapet for 2021 slik at klubben er sikret stabile inntekter for videre
drift.
2021 – hva skjer?
Det er for tidlig å spå noe som helst. Høstens nye
Corona-utbrudd var kanskje til dels uventet, og en snarlig løsning er det få
som tror på lenger. Stadig flere innstiller seg på at minst første halvdel av
2021 også vil forløpe med betydelige restriksjoner. Dette skaper utfordringer
for dem som planlegger arrangementer og medlemsaktiviteter, og de færreste vil
legge ned tid og krefter samt eventuelt økonomisk forplikte seg slik ting ser
ut nå.
Norgesløpet 2020 skulle vært på Voss, men ble
besluttet utsatt til samme tid og sted i 2021. Nå har Kjøretøyhistorisk Klubb
Voss i samråd med LMK besluttet at dette utsettes til 2022. P.t. hersker det
alt for stor usikkerhet, og dette vil nok gjelde flere andre store arrangementer
også. LMK oppdaterer vår treffkalender så langt vi mottar informasjon om
endringer eller avlysninger. Siden ting skjer fort om dagen med korte varsler,
anbefaler vi dere om å sjekke særskilt på arrangørenes hjemmesider o. l.
Trondhjemsridtet 1919 mottok FIVAS kulturpris.
Tildelingen fant egentlig sted i 2019 under FIVAs
General Assembly på Kypros. Her ble den overlevert nestleder i LMK og medlem av
FIVAs Tekniske kommisjon, Geir Iversen. En overrekkelse til Trondhjemsridtet
1919 (TR1919) skulle skje på LMKs kommende Landsmøte, men som kjent er dette
utsatt to ganger på ubestemt tid. En tildeling fant derfor sted i LMKs lokaler
i Oslo 28.10.2020. Her deltok representanter fra Norges Kulturvernforbund,
Norsk Motor Klubb, UNESCO Norge og Norsk Motor Veteran i tillegg til
representanter fra TR1919 og LMK.
FIVAs kulturpris henger svært høyt internasjonalt,
og dette er et resultat av målrettet hardt arbeid og finsliping av et unikt
konsept. TR1919 er en av LMKs klubber, men i praksis er dette et motorsykkelløp
som kjører Oslo-Trondheim og retur på motorsykler før 1945. Løpet er et såkalt
FIVA-nasjonal, og det er deltakere fra flere land. Det kjøres en rekke veier,
som ikke lenger er i bruk, og hovedfokus er norsk kultur/kulturarv,
naturopplevelser, historie og snart glemte mattradisjoner.
TR1919 innledet tidlig et samarbeid med Norges
Kulturvernforbund og LMK. Dette løpet viser godt det samspillet, som er mellom
våre rullende motorhistoriske objekter og norsk kulturarv og historie.
Historien kan ikke fortelles uten at både immateriell og materiell kulturarv
møtes. Dette er også noe av bakgrunnen for at LMK ønsker en bevisstgjøring av
at det vi holder på med er nettopp «Kultur på hjul».
2020 er museår.
Mange veterankjøretøy er nå satt bort for vinteren.
Mange har ikke en egnet lagringsplass hjemme, og kjøretøyene står derfor gjerne
på et lager eller låve uten daglig tilsyn. 2020 er visstnok et museår, og disse
små gnagerne kan lett lage mye ødeleggelser gjennom vinteren. Det finnes mange
«kjerringråd» og lure løsninger som selges for å holde dem unna, men viktigst
er at man påser at vinduer er lukket og glipper er tettet samtidig som man
sørger for at det ikke ligger igjen noe spiselig i kjøretøyet.
Det er viktig å huske på at slike skader ikke
dekkes av en kaskoforsikring.
……
Velger å minne alle på at man overholder de
nasjonale og lokale smittevernsbestemmelsene. Dette slik at vi unngår
smittesituasjoner som kan relateres til vår bevegelse. Vi har ingen å miste, og
dette er et felles ansvar.
Med vennlig hilsen
Stein Christian Husby
Generalsekretær LMK